Vrij leven zonder bh's

Je kent het misschien wel: zodra je thuis komt trek je je bh uit of op een luie zondag trek je die bh helemaal niet aan. Heerlijk vrij. Maar, als we het zo prettig vinden, waarom doen we dit dan niet altijd?

Verwachting
Toen ik in de puberteit kwam begon ik, zoals bijna ieder meisje, met het dragen van bh’s. Op die manier kon ik mijn borsten verschuilen achter een rond schild. Tevens doet het je borsten groter lijken; iets wat bij mij bij op school toch wel speelde en ik denk nog steeds voor veel vrouwen. Als een soort masker verbloem je je onzekerheid en lijken ieders borsten meer op elkaar. Fijn zitten vond ik het overigens niet.

Zo kwam ik op een gegeven moment op de vraag waarom ik eigenlijk een bh draag. De enige reden die ik kon bedenken was sociaal; omdat iedereen het doet, iedereen heeft een egaal ronde vorm. Voor mij voelde het echter nep, ik paste mijn lichaam aan voor het oog van anderen. Thuis droeg ik al geen bh meer, naar school nog wel. Ik had nooit een vrouw gezien zonder bh, ik dacht dat dat echt niet kon. Mijn borsten hebben overigens geen ondersteuning nodig; de bh is dan ook meer een last dan verlichting voor mij.

Vrijheid
Twee jaar geleden besloot mijn borsten vrijheid te geven, dit was nog best een stap. Omdat bijna alle vrouwen een bh dragen, val je opeens buiten de norm. Het idee hieraan is eng, ik had geen idee wat er zou gebeuren. Of ik vreemd gevonden zou worden of mensen nu naar mijn borsten zouden staren. Toch voelde het letterlijk als vrijheid; ik ontlastte mijn schouders en voelde meer bewegingsvrijheid.

Het was wel wennen dat nu de vorm van mijn bosten en tepels te zien waren. Iets waar we totaal niet aan gewend zijn door de standaard bh's die iedereen draagt. Die standaard vorm is me pas op gaan vallen toen ik er zelf mee stopte, en het ziet er eigenlijk best raar uit. Ook valt me op dat je, bijvoorbeeld in de collegezaal, bij bijna alle vrouwen de bh-bandjes in hun rug ziet snijden, vooral de horizontale bandjes waartussen zo'n hobbeltje huid gecreëerd wordt. Dat ziet er niet zo comfortabel uit.

Verandering 
De eerste tijd droeg ik geen strakke shirts meer en geen wit. Opeens veranderde mijn blik op mijn garderobe, ik droeg mijn hemdjes weer die achter in de kast lagen en de losse shirts eroverheen. Na een jaar lang mijn borsten alsnog subtiel te verbergen, maak ik me daar geen zorgen meer om. Ik vind het veel mooier om mij niet te verschuilen. Ik voel me echter en waardeer mijn lichaam weer een stapje meer.

Vanzelf leer ik meer vrouwen kennen die dezelfde keuze maken. Door te laten zien wie je bent en waar je voor staat kan je anderen aan het denken zetten. Wees niet bang om de sociale verwachtingen soms uit te dagen: ik heb de afgelopen twee jaar nog geen een keer een opmerking gehad. Geen probleem op werk, studie of onder andere mensen. Doe dus gewoon waar je jezelf fijn bij voelt!

Oja, spontaan gaan zwemmen betekend dus dat je niet in een bh kan zwemmen. Dat word dus topless of in je shirt als deze zwembaar is. We komen dan ook bij een volgende vraag aan of het erg is als mensen je borsten zien; mannen ontbloten hun bovenlichaam toch ook? Genoeg stof om over na te denken.

Voordelen:
  • Minder last van zwetende borsten
  • Geen striemen in je rug en schouders
  • Geen gedoe wanneer je een strapless jurk wilt dragen
  • Meer waardering voor je eigen lichaam
  • Goedkopere leefstijl
  • Minder consumptie

Reacties

  1. Dit is veel moeilijker voor vrouwen met zware borsten natuurlijk. Het eerste wat ik doe in de ochtend is een bh aandoen. Dan zitten ze niet overal in de weg. Een BH kan dus ook vrijheid bieden. Een probleem is echter dat vrouwen met zware borsten vaak niet de juiste bh's dragen en daar ook helemaal niet in ondersteund worden. Weinig vrouwen weten waar die maten nu eigenlijk voor staan. Daarboven zijn er niet veel winkels die goede bh's voor grotere borsten aanbieden. Als je ze wel vindt, kosten ze gemakkelijk €80 of meer. Waar borsten gewoon een deel van je lichaam horen te zijn (zij het in sommige contexten iets specialer dan 'gewoon') worden ze een bron van schaamte en ongemak.
    Los daarvan, als het niet nodig was, zou ik het ook niet dragen. Fijn dat er mensen zijn die dat benadrukken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Experiment: schone haren zonder shampoo