Waarom duurzaam?

"Waarom houd je je er zo mee bezig? Waarom maak je je druk? Waarom zou ik mezelf in bochten wringen en me zo ontzien? Geniet je nog wel?" Dit zijn vragen die ik wel eens gehoord heb, ik begrijp waar ze vandaan komen. Duurzaam leven lijkt niet aantrekkelijk. Dit komt waarschijnlijk om dat er veel ‘stoppen met’ bij komt kijken. En dat terwijl je juist in luxe en met keuzevrijheid wilt leven. In deze blog leg ik uit waarom ik het toch doe; wat voor mij de waarde van een groene leefstijl is.

Gewoon 
Wat voor de een extreem is, is voor mij gewoon. Veel keuzes komen natuurlijk, ik hoef helemaal niet af te zien. Ik word niet verleid tot slechte keuzes, ik heb geen verslaving die mij steeds doet verlangen. Ik doe waar ik me goed bij voel. Voor mij een duurzaam leven een manier waarop ik veel tijd en geld bespaar, deze besteed ik vervolgens aan dingen die ik leuk en belangrijk vind. Het is heerlijk om geen geldzorgen te hebben en om geen rot baantjes te hoeven doen.

Zelfs al zijn we te laat om de wereld te redden, al compenseer ik niet voor alle onduurzame mensen, dan toch voel ik me goed bij een groene leefstijl. Ik heb het gevoel dat het de meest ethische leefwijze is, met het meest respect voor natuur met haar biodiversiteit. In de natuur voel ik mij gelukkig, daar verwonder ik me over al het leven en kom ik tot rust. Ik ervaar genoeg comfort, daar heb ik al die spullen niet voor nodig.

Ik denk dat de stap naar een duurzamer leven vanuit jezelf moet komen, een verandering in je mindset. Wanneer je het gevoel hebt dat het het beste voor jou en je omgeving is, dan voel je je er vanzelf prettiger bij. Het moet niet als afzien voelen, dan houd je het niet lang vol. Wanneer je het genot van een minimalistische lifestyle in gaat zien wordt het een uitdaging die energie geeft. Dan geeft het je een nieuwe kijk op de wereld en ervaar je wellicht meer rust.

Ik geloof dat verandering gezond is, om vragen te stellen bij de dingen die je vanzelfsprekend vindt. Al snel vervallen we in patronen, maar een kritische blik zo nu en dan houd ons scherp. Voor mij brengt duurzaam leven positiviteit, al wind ik me uiteraard ook op over dingen die anderen normaal vinden. Ik doe echter mijn best niet in pessimisme te vervallen, ik wil geen zuurpruim zijn, daar heb je alleen jezelf mee.

Verandering moet op grotere schaal tot stand komen
Mensen zeggen vaker dat wij enkel kleine pionnetjes zijn, en dan we met ons korter douchen de wereld niet veranderen. Echter, zeggen ze dan, de bedrijven moeten veranderen, de overheid moet regels stellen. Het is een goed punt, wanneer bedrijven veranderen heeft dit veel meer impact dan wij als individu. De vraag is alleen hoe we dat gaan bereiken. We zijn passief geworden, we schrijven, maar daarmee doen we niks. Moeten we niet de straat op, actief mensen benaderen, protesteren, creatieve projecten opstarten waarmee we de confrontatie aan gaan? Ja, dat denk ik wel. Maar ik als individu weet niet waar ik moet beginnen. Dan begin ik liever bij mezelf en hoop ik mensen te inspireren. Zo veranderen we de wereld langzaam, maar we doen in ieder geval iets. Als er een beweging is die in actie komt, dan sluit ik daar graag bij aan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo