Make-uploos leven: proefdiervrij, longlasting en hypoallergeen

Op de middelbare school droegen de meisjes mascara en zo ben ik er ook aan begonnen. Het was raar als je het niet droeg; als je het een dag niet op had dachten mensen dat je ziek was. Elke dag deed iedereen het op. Ook tijdens mijn studie was dit gebruikelijk. In de loop der jaren ben ik steeds minder mascara gaan dragen. Maar nog steeds deed ik het op voor ik de deur uit ging. Wanneer ik het niet op deed hoopte ik dat ik niemand tegen zou komen die ik kende.

Twee jaar geleden besloot ik dat het over was met die lariekoek. Als alle vrouwen het doen is het de norm, maar als alle vrouwen zouden stoppen, zouden we elkaar niet meer voor de gek houden. Ik besloot te wennen aan mijn eigen wimpers en te stoppen met de chemische rotzooi in de buurt van mijn ogen te laten komen.

Make-up leidt bij veel vrouwen tot een onzuivere huid en ooginfecties. We gebruiken het zonder een idee te hebben van de ingrediënten, het ontwikkelproces of de mogelijke gevolgen. Of het je mooier maakt is een kwestie van smaak en gewoonte. Het was eenvoudig voor mij om te stoppen; ik zag het zelf toch niet.

Omdat ik in de loop der jaren toch al steeds minder mascara was gaan gebruiken viel het vrienden niet eens op. Nu ken ik mijn gezicht niet meer met make-up, ook als ik uitga tut ik me niet op. Waarom? Omdat ik niet vind dat ik er mooier van word; ik vind dat ik van mijzelf mooi genoeg ben. Daar heb ik geen product voor nodig waar een vieze industrie achter zit, met als enige doel winst maken. Niet iets waar ik mijn geld aan wil besteden.

Voordelen:
  • Dierproefvrij en hypoallergeen
  • Geen chemische producten bij je ogen (van zowel make-up als de remover)
  • Minder afval (zowel de producten zelf als alle wattenschijfjes)
  • Meer wimpers (door mascara vallen ze sneller uit)
  • Minder huid irritatie en puistjes 
  • Goedkopere leefstijl
  • Sneller klaar 's ochtends



Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo