Experiment: schone haren zonder shampoo

Ik dacht dat ik hier al eens over geschreven had, maar ik kon het nergens terugvinden. Blijkbaar toch niet. Waarschijnlijk omdat het een keuze was voor mezelf, maar waarbij ik het gevoel had dat het sociaal niet geaccepteerd is. Niet dat ik daar iets van merkte, maar het speelde in mijn hoofd. In de komende blogs zal ik dan ook schrijven over de grenzen waar ik tegenaan loop, en hoe ik uit mijn comfortzone ga.

Wanneer ik in het buitenland woon herzie ik mijn gewoonten. Toen ik voor drie maanden in New Orleans verbleef vond ik dat het tijd was voor verandering. Ik kwam een blog tegen over het stoppen met shampoo, gelijk was ik enthousiast.

Waarom stoppen?
Haren wassen vond ik altijd al vreselijk; het is zoveel gedoe en tijdrovend. Ik was er al laks in, maar dan besefte ik me wel dat vet haar niet in de mode is. De no-poo beweging was revolutionair voor me, want, door helemaal geen shampoo meer te gebruiken stabiliseert de vetbalans van je haar. Je stopt de verslaving van je hoofdhuid en laat het rusten.

De troep die in shampoo zit
Voor mij was de motivatie met name natuurlijker leven, vrij van chemicaliën en een stap naar consuminderen. Shampoo en douchegel bevatten SLS (sodium lauryl sulphate) deze agressieve reiniger zorgt ervoor dat je huid uitdroogt en meer talg gaat produceren. Daarnaast bevatten ze palmolie. Met palmolie gaan een hoop ethische kwesties en ecologische destructie (kap van tropische regenwouden) gepaard. In vloeibare zeep zit trouwens ook palmolie, een blok zeep, zoals bijvoorbeeld Marseille zeep is beter.

Daarnaast zitten er siliconen in shampoo, deze maken je haar soepel maar ook ongezond en slap. Parabenen zijn goedkope conserveermiddelen, als deze via je huid worden opgenomen kunnen ze je hormoonhuishouding verstoren. Synthetische parfums worden veelal gebruikt in shampoo. Veel hiervan zijn irriterend en hebben een hormoonachtige werking. Natuurlijke merken gebruiken voor de geur vaak etherische oliën.

Shampoo blijkt dan ook een uitvinding vanuit commercieel oogpunt: een manier voor de cosmetische industrie om geld te verdienen. Echter, om iets schoon te maken, volstaat meestal het gebruik van water. (Dus nee Unilever, producten die mensen niet nodig hebben toegankelijk maken in minder welvarende landen is geen sociale duurzaamheid of ontwikkeling!). Stoppen met shampoo kan bovendien roos, droog haar en irritatie aan de hoofdhuid verminderen.

Hoe te stoppen
Het is aan te raden om je shampoogebruik af te bouwen. Ik ben gewoon gestopt, maar in de jaren had ik wel al mijn shampoo gebruik verminderd. Dus al steeds minder shampoo te gebruiken, de shampoo verdunnen met water en minder vaak je haren te wassen. Je zou dus een paar maanden tevoren al je afhankelijkheid van shampoo omlaag kunnen brengen. Je moet er ook gewend aan raken dat je haren niet meer schuimen.

De transitie
Hoewel dit ideaal klonk, en ik blogs las van mensen wiens haar veel mooier werd, was ik er aan het begin niet gerust op. De transitieperiode verschilt dan ook per persoon, bij sommigen is het een week bij anderen een half jaar. In die periode loop je rond met vet haar. Je wast het wel met water, maar de talgproductie is nog actief.

Dit is niet altijd even comfortabel, toch is het belangrijk dat je doorzet. Want door het een keer met shampoo te wassen, heb je direct je verslaving weer terug. 

Ik heb dik donkerblond haar en hierdoor had ik altijd al een aanleg voor vet haar. Bij mij bleef het dan ook erg lang vettig en ook had ik last van roos. Ik droeg mijn haren veel in een staart of in een vlecht, en deed vaak een hoofdband in. Je zou hier goed mee kunnen beginnen in een vakantie. Ik probeerde van alles, en kwam tot een paar ontdekkingen. Dit is mijn ritueel geworden:

Het wassen uitstellen
Ik heb gemerkt dat het voor mijn haar het beste werkt als ik 's ochtends mijn haar tos / wrijf door een droge stugge handdoek om het te ontvetten. De borstel die je gebruikt heeft ook invloed, een houten of een van zwijnenhaar verspreiden het vet van je haarwortels goed. Ik kam mijn haren niet dagelijks, omdat je door het masseren van de hoofdhuid, ook weer talgproductie stimuleert.

Daarnaast werkt het om bij vet haar babypoeder in je haar te doen, dat werkt als droogshampoo. Maizena en arrowroot schijnen hetzelfde effect te hebben, breng dit aan bij je haaraanzet, laat het even intrekken en kam je haar dan door. Let op dat je niet te veel op een plek aanbrengt, het ziet er wat vreemd uit als je opeens met witte haren rondloopt. Brunettes kunnen om dit te voorkomen, arrowroot mengen met bijvoorbeeld koffiepoeder.

Het wassen zelf
Om de drie dagen was ik mijn haren met koud / lauw water. Van te warm water krijg ik roos en van warmte gaat je hoofd ook meer zweten en krijg je vetter haar.
Af en toe was ik mijn haren met een beetje baking soda, het ontvet heel erg, dus een theelepel is zat. Was je haar hier niet te vaak mee, het is namelijk wel een beetje agressief. Het is belangrijk dat je daarna je haar spoelt met azijn. Hiermee herstel je de zuurgraad van je hoofdhuid en je haar.

Ik gebruik een mengsel van 1/4 appel azijn en 3/4 water. Dit giet ik over mijn hoofd en laat het een minuut intrekken. Vervolgens moet je dit wel goed uitspoelen, zodat de azijngeur niet te veel blijft hangen. Je haar wordt hier heel lekker zacht en glanzend van. Azijn werkt ook goed als conditioner
Soms was ik mijn haar ook gewoon met water. Ik droog mijn haren altijd goed af, anders droogt het slierterig op. Het droogt ook mooier als ik me in een warme ruimte begeef.

Als dit niet voor jou werkt, kan je ook roggebloem (2 eetlepels) of Marseillezeep gebruiken.

Het resultaat
Het verbaasde me dat mijn haar niet stonk, het rook gewoon neutraal. Ik dacht dat er parfum in shampoo zat omdat je haar anders niet lekker rook, maar dat was dus niet het geval. Opvallend is trouwens dat kortharige vrienden geen transitieperiode doorgingen. Hun haar is gewoon mooi droog. Wellicht heeft de lengte van je haar hier mee te maken.

Het is interessant om te zien dat soms mijn haar opeens vet is en soms een lange periode niet. Zeewater heeft bijvoorbeeld een negatief effect op mijn haar, en zweten ook. Als ik veel aan mijn haar zit word het vetter en ook als het te lang duurt voor het droogt, bijvoorbeeld op koude dagen. Na de sauna is mijn haar juist mooi, wellicht door het vele douchen tussendoor.

Na een lange tijd experimenteren, lezen, in de spiegel kijken, kapsel wisselen, kwam ik meer mensen tegen die waren gestopt met het gebruik van zeep. Vanaf dat moment ben ik me er comfortabel bij gaan voelen. Het is een bewuste keuze, maar zoals bij alle keuzes wordt je beïnvloed door je omgeving. Nu denk ik er niet meer over na, ik ben gewend aan mijn natuurlijke haar. Ik vertel het ook aan mensen, zonder schaamte, juist omdat ik zo blij ben met de keuze. De keuze om niet afhankelijk te zijn van producten die schadelijk zijn voor je lichaam.

Update: Sinds ik mijn haar heb gemillimeterd en kort heb, heb ik geen last meer van vet haar. Enkel met water wassen volstaat. Ik kam mijn haar niet meer en gebruik ook geen poeder.

Toch liever langzaam afbouwen?
Mocht je nu echt een lange periode last hebben van vet haar, of niet voor de cold-turkey methode willen gaan, dan schijnen natuurlijke shampoo’s en de shampoo-bar een uitkomst te zijn. Er zijn producten zonder palmolie en SLS verkrijgbaar, producten die geen verslaving creëren, mild zijn voor je huid en je haar ontvetten. Hiermee kan je je het wassen van je haar afbouwen tot eens per week. Natuurwinkels maar ook Lush verkopen shampoo-bars en neutrale shampoos. Ik heb positieve verhalen gehoord over shampoo van Green People.

Voordelen:
Besparing van tijd en water, in een minuut ben ik wel klaar met douchen
Meer geld voor andere dingen
Geen vervuiling van het water met microplastics en andere slechte stoffen
Minder afval
Geen verslaving aan SLS, wat slecht is voor je huid en waardoor je je huid in moet vetten
Minder kap van tropisch regenwoud voor palmolieplantages
Een natuurlijker en gezonder lichaam (zonder droge huid of irritatie)
Lichter reizen (geen shampoo tube die in je tas open gaat)


Reacties

  1. Er zijn nog zo veel opties om je haar te wassen... naast bicarbonaat. Rogge bloem, eieren maar ook zeepnoten of ayurvedische kruiden maar ook natuurlijk zeep. Persoonlijk vind ik bicarbonaat meest beschadigende voor het haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nu? Is het ooit gelukt? Ik heb het gedaan en voelde me miserabel, wekenlang met vet haar rondgelopen. Uiteindelijk weer gaan wassen toch. Nu wil ik graag overstappen op Utekram shampoo weer en Main & Tail zodat ik mn haar heel, heel lang kan laten groeien 😊 en het niet doodgaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's