Menstruatie: de cup

Menstruatie lijkt nog een ongemakkelijk onderwerp te zijn, waardoor we er eigenlijk niet zoveel over weten. De anticonceptiepil speelt hier ook een rol in; er is geen sprake meer van een natuurlijke cyclus. We dragen allen onze persoonlijke ervaring mee en onze eigen manier van omgaan met het menstrueren.

Voor de meesten is ongesteld zijn vervelend; het is een gedoe en pijnlijk. We kopen tampons en maandverband zonder hier veel over te weten, terwijl we bij voedsel nauwkeurig de verpakking bekijken. We stoppen nietsvermoedend pesticiden, synthetische stoffen en chloor in het meest kwetsbare deel van ons lichaam. Het is tijd voor verandering.
We stoppen nietsvermoedend pesticiden, synthetische stoffen en chloor in het meest kwetsbare deel van ons lichaam. Tijd voor verandering!
Eerder schreef ik al over de initiatieven van Yoni en Eco Femme, beiden geleid door gepassioneerde vrouwen die menstruatie gezonder en bespreekbaar willen maken. Yoni laat zien dat wegwerpproducten ook gifvrij kunnen zijn. Zij schrijven wél op de verpakking wat er in de tampons en het maandverband zit. Eco Femme maakt wasbaar maandverband van biologisch katoen. Echter, het product waar ik het meest enthousiast over ben en wat ik nu sinds twee jaar gebruik is de menstruatiecup.

Wat voor cup?
Dé cup. Dit is een siliconen cupje dat je inbrengt en dat vervolgens je bloed opvangt in plaats van absorbeert. Dit is gezonder voor je lichaam omdat tampons naast bloed ook stoffen opzuigen die belangrijk zijn voor je lichaam. Er zijn vele merken cups, maar ik raad aan een gevestigd merk als de Mooncup of Lunette te kopen. Deze bestaan al langer en er zijn al veel positieve ervaringen bekend. Nu de menstruatiecup aan bekendheid en populariteit wint, betreden echter steeds meer producenten deze markt en het is niet altijd duidelijk welk materiaal er is gebruikt. Ik heb zelf de cup van Lunette en ben zeer tevreden.


Hoe werkt het – Hoe breng je hem in? Hoe vaak moet je hem legen? 
Het is veel simpeler dan tampons of maandverband. Als ik terugdenk aan hoeveel tijd het mij heeft gekost om te leren hoe je een tampon in moet brengen, dan is dit echt peanuts. Kort gezegd: je vouwt de cup dubbel en brengt het in. De cup vouwt zichzelf dan weer uit en zuigt vacuüm. Op deze manier gaat er geen bloed langs de cup en zal je enkel lekken wanneer de cup vol zit. In de cup kan aardig wat bloed, op een dag dat ik hevig ongesteld ben leeg ik hem drie keer. De cup voel je niet zitten waardoor je gewoon alles kan doen wat je zou willen. Zwemmen is bijvoorbeeld geen probleem. Slapen met de cup vond ik eerst niet prettig omdat mijn cup dan omhoogschoot waardoor ik midden in de nacht moeite moest doen om de cup te pakken te krijgen en omlaag moest trekken. Gelukkig is dit op een gegeven moment gestopt, ik weet echter niet waarom die nu 's nachts wel gewoon blijft zitten.
De menstruatiecup voel je niet zitten waardoor je gewoon alles kan doen wat je zou willen.

Op het toilet – Kan je gewoon plassen? Hoe moet je de cup schoonmaken?
Regelmatig vragen vrouwen mij hoe ik mijn cup verschoon, met name in de trein of in een café. Gelukkig is dit heel eenvoudig. Wanneer je naar de wc moet, laat je de cup gewoon zitten. Je kijkt in de wc of er bloed in drupt. Als dit niet het geval is, is de cup nog niet te vol. Je kunt hem dus laten zitten. Mocht je hem tijdig willen legen om doorlekken te voorkomen (bijvoorbeeld voordat je op pad gaat of gaat slapen), dan haal je de cup eruit en kiep je deze leeg in het toilet. Vervolgens zijn er een paar opties:
  • Met water afspoelen. Als er een kraantje dichtbij is, is dit het prettigst. Met gemak was je de cup schoon met koud water en breng je deze daarna weer in. Belangrijk hierbij is dat je geen zeep gebruikt want zeep is niet goed voor je vagina. 
  • Mocht er geen kraantje aanwezig zijn, of in ieder geval niet in je wc-hokje, dan kan je je cup wassen met water uit je drinkfles. Je kunt de cup dan schoonspoelen tussen je benen in boven de wc. Doe het met zorg, want je wilt niet dat de cup in de wc valt. Dit is mij overkomen toen ik een keer aandachtsloos de cup in wilde brengen. Vervolgens heb ik eerst weer de cup moeten uitkoken voor gebruik. 
  • Afvegen met wc-papier volstaat ook. 
Tip: Na je de cup heb geleegd ligt er een hoeveelheid bloed in het toilet. Om de volgende gebruiker niet te laten denken dat je iemand vermoord hebt kan je tijdens het doortrekken met de wc-borstel over de bodem van het toilet gaan. Op die manier is het toilet weer stralend wit.
Breng de cup met zorg in; je wilt niet dat die in het toilet valt. Ik spreek uit ervaring. 

Desinfecteren
Wanneer je ongesteldheid voorbij is kook je de cup voor 5 minuten in een pannetje met water. Dit doe je nog eens voordat je de cup weer inbrengt bij je volgende menstruatie. Belangrijk is wel dat je bij de pan blijft. Een vriendin van me was weggelopen en zo de cup vergeten, toen ze terug kwam trof ze een droog gekookte gesmolten siliconen massa aan. Zorg dus dat je de cup in ruim water doet en geduldig wacht tot de vijf minuten voorbij zijn. De wasmachine zal de cup ook niet overleven, ik ken iemand waarbij de cup tussen de was belandde. Sommigen zullen de voorkeur geven aan de desinfectiebeker waarmee je de cup in de magnetron schoon kookt. Voor mij werkt het pannetje prima, zowel thuis als op reis heb ik altijd water kunnen koken. Een enkele keer heb ik kokend water in een mok gedaan en mijn cup er vijf minuten in laten weken met de bovenkant afgedekt.

Blijf bij de cup als je deze uitkookt, als je afgeleid raakt kan het zo zijn dat je een uur later een klomp siliconen terugvindt. 

Voordelen op een rijtje:
  • Het is herbruikbaar dus je hoeft dus niet meer naar de winkel te rennen.
  • Je hoeft niet in de stress te schieten bij de afwezigheid van een prullenbak. Zo vaak heb ik tampons in wc-papier moeten wikkelen om deze onhandig mee te nemen op zoek naar een prullenbak. 
  • Je hebt niet te maken met de onaangename geur die ontstaat door het opgedroogde bloed in gebruikte tampons of maandverband.
  • Je bespaart enorm veel afval.
  • Je spoelt het bloed gewoon door de wc. Of, als je zelf compost maakt of een tuin hebt, kan je ook daar je cup legen. Menstruatiebloed is een voedzaam voor planten, het beste is wel om dit wat te verdunnen met water omdat ze anders een overdosis krijgen. Echter: niet alle planten reageren er goed op, maar voor de meesten werkt het als een krachtig wondermiddel. Ook voor planten die je wilt eten. Ik kan me voorstellen dat deze gedachte voor velen nog te hardcore is. Traditioneel was dit heel gebruikelijk en het is helemaal niet ingewikkeld. Je bloed is dus geen waardeloos restproduct!
  • Ik lek zelden door, ik voel het beter aankomen en kan het eenvoudiger voorkomen. Met tampons wist ik pas dat die vol zat wanneer ik doorlekte. Soms wilde ik op tijd zijn maar dan bleek er nog bijna geen bloed in te zitten. Zonde, want vervolgens moest ik een nieuwe inbrengen. Regelmatig checken is met de cup geen probleem (als je geen haast hebt). 
  • Het kost rond de 20 a 30 euro, bij een gebruik van tien jaar is dit dus maar twee euro per jaar.
  • Het is veel gezonder voor je lichaam. Veel vrouwen hebben klachten zoals infecties vanwege tampons en maandverband (door de absorberende werking en de slechte stoffen). De cup is super hygiënisch en geeft niks af in je lichaam.
  • Het is zo eenvoudig en rustgevend, dat ik mijn menstruatie als veel prettiger ervaar. 
Geen stress meer wanneer er geen prullenbakje in het toilet is en of je nog wel genoeg tampons bij je hebt.

Waar kan ik er een kopen?
Helaas zijn de menstruatiecups zelden verkrijgbaar in fysieke winkels in Nederland. Gelukkig zijn er veel goede webshops. Katoenenko.nl vind ik zelf een prettige webshop, met veel informatie over de producten. In het algemeen zijn er twee maten: één voor jonge vrouwen die niet gebaard hebben en één voor oudere vrouwen / vrouwen die al kinderen gebaard hebben. Ook kan je via de website Cutecotton.nl de cup bestellen. Als je een DuKo hebt krijg je hier zelfs 10% korting!

Nog vragen?
Stel ze gerust! Je kunt ook kijken op Cupkiezer, waar alle vragen die je je maar kunt bedenken helder worden beantwoord.

** Lees ook deel twee over de invloed van de anticonceptiepil, over mijn ervaring met het stoppen van de pil en over een natuurlijke cyclus **

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo