DIY: Je haren knippen

Toen ik nog thuis woonde, knipte mijn moeder altijd mijn haar. Ik zat dan op de hoge stoel voor de spiegel met een rode gladde cape om mij heen. Mijn moeder kamde mijn natte haren en puntte alles netjes bij. Soms was ik boos en moest ik huilen omdat ze het te kort had geknipt. Maar eigenlijk deed ze het altijd heel netjes.

Eenmaal op de middelbare school wilde ik laagjes, iets bijzonders met mijn haar. Ik besloot naar de kapper te gaan, waar ik twintig euro betaalde. Mijn haar werd gewassen met te warm water in een soort wasbak, die erg oncomfortabel lag. Na ongeveer een half uur had ik een nieuw kapsel. Ik was verbaasd over hoe lang ze bezig was. In totaal ben ik denk ik drie keer in mijn leven naar de kapper geweest, en thuis vond ik eigenlijk wel het prettigst.

Toen ik verhuisd was naar Utrecht had ik de keus: zal ik naar de kapper gaan of zal ik zelf de schaar in mijn haren zetten? Zo moeder, zo’n dochter. Ik zette de huis-tuin-en-keuken schaar in mijn natte lokken die vervolgens in de wasbak vielen. Binnen een minuut waren mijn haren bijgepunt. Ik was erg tevreden met het resultaat. Sinds dien heb ik mijn haar altijd zelf geknipt. Ik varieerde met bijpunten, laagjes, een pony en een bob-lijn. Toen mijn vriend een keer thuis kwam van de kapper met een lelijk kapsel, besloot ik ook zijn haren te knippen.

Hier doneerde ik 35 centimeter aan Stichting Haarwensen

Maar hoe doe je dat dan?
Belangrijk is dat je een schaar hebt, een spiegel is handig. Verder heb je vooral vertrouwen nodig dat het goed komt en lef om de schaar in je lokken te zetten. Eigenlijk kan er weinig misgaan, ik doe altijd maar wat en toch komt mijn kapsel er altijd leuk uit. Bedenk van tevoren wat voor kapsel je zou willen, al is bijpunten de beste eerste stap. Begin met een klein stukje, zodat je niet opeens met een te kort kapsel eindigt. Je kunt kiezen om je haar in een staart te doen boven op je hoofd en het recht af te knippen, waardoor je vanzelf laagjes hebt. Of om het los het hangen en lok voor lok knipt. Dan kan je kiezen of je alles recht afknipt, of zoals ik, de lengte wat laat variëren. Je kunt je haar knippen als het droog is en als het nat is, als schijnt nat beter te zijn omdat het dan wat meer bij elkaar blijft. Eigenlijk is er niet meer over te vertellen. Ongetwijfeld zijn er YouTube filmpjes te vinden voor meer specifieke kapsels. Maar geloof me, het is niet zo moeilijk als het lijkt.

Als kind speelde ik ook al vaak kappertje en knipte ik de haren van mijn knuffels.

Zie jij het verschil met het kapsel dat een kapper creëert?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo