Lekker vegan: mijn verjaardag

Eten is cruciaal voor een geslaagd feestje. Maar wat zet je op tafel? Chips en borrelnootjes zijn makkelijk maar echt speciaal is het niet. Hier een kijkje in mijn keuken voor gezonde veganistische hapjes, met deze hapjes blijven je gasten gegarandeerd lang hangen:

Humus - hoemoes - houmous 
Het belangrijkste voor humus zijn de kikkererwten, hiervoor kan je voor de makkelijke variant gaan en ze in blik kopen of goedkoper en duurzamer: gedroogde kikkererwten. Ik koop altijd een halve kilo zak bij het Oriëntaalse winkeltje. Ik gooi een willekeurige hoeveelheid in een pan met water en laat het vervolgens voor zo’n twintig uur wellen. Door het wellen worden de kikkererwten groter, je maakt hierdoor altijd meer dan je verwacht.

Na het wellen breng je de erwten aan de kook, en laat deze zachtjes doorkoken tot de erwten zacht zijn. Wanneer dit het geval is giet je wat water uit de pan in een beker, deze houd je apart voor het geval de humus te droog is. Vervolgens blender / staafmix je de kikkererwten met wat olijfolie, paprikapoeder en chilipoeder. Even proeven: wellicht wat zout, tahini en verse koriander toevoegen. Wat limoensap maakt het wat frisser. Voor de variatie kan je ook bieten of wortel mee koken en blenderen.

Als je een blik kikkererwten gebruik hoef je ze niet te laten koken geloof ik, of maar heel even. Als kikkererwten je te lang duren kan je ook rode linzen gebruiken, bij deze moet je echter opletten dat je ze met een beetje water kookt maar niet laat droog koken. Bij te veel water is het niet meer dipbaar.

Salsa
Snij een rauwe ui, paprika en tomaat in kleine blokjes. Mix dit met wat olijfolie, koriander en chilipoeder. Als je een rijpe avocado hebt liggen, kan je die er ook doorheen doen. Deze dip-salade gaat goed samen met tortilla chips (echter, niet altijd vegan en grote kans op palmolie).



Gegrilde groentendip
Gril paprika, wortel, tomaat, ui en courgette, blender dit vervolgens. Voeg basilicum en tijm toe. Zo simpel, zo lekker.

Dippers
Bij de dips kan je toastjes en soepstengels serveren. Groenten zijn bij mij echter altijd het populairst. Dit is ook al zo simpel, kies gewoon groenten uit die je lekker vindt om rauw te eten. Bijvoorbeeld: snij wortel, paprika, komkommer en bleekselderij in reepjes (niet té dun, het moet wel dipbaar zijn). Snij de roosjes van de bloemkool en doe ze in een bakje met kleine tomaatjes. Ik had ze mooi in een schaal geserveerd, daarna heb ik er geen foto van gemaakt. Zo gaat dat altijd bij mij bij eten: het is op voor je bedenkt een foto te nemen.

Fruit
Fruit doet het altijd goed, serveer ze in stukjes of mix het tot een fruitsalade (met bijvoorbeeld wat sinaasappelschilrasp er doorheen). In de zomer zijn volop druiven, aardbeien, meloen, peer, appel, banaan en sinaasappel verkrijgbaar; profiteer daar van! Misschien wel wat duur, maar bij een Turks winkeltje vast goed betaalbaar.

Taart
Er zijn honderd miljoen veganistische taart recepten, toch experimenteer ik liever zelf. De meeste taarten vind ik bovendien te ingewikkeld en heb ik de helft niet van in huis. Dit is mijn geheime recept (sorry voor het honderd-en-één-miljoenste recept):

Vul een kom met havermout (400gr), een banaan en kokosmelk, mix het tot een beslag met een staafmixer. Voeg dan ongeveer twee theelepels baking soda toe. Vervolgens vet je de bakvorm in met kokosolie. Giet het beslag in de vorm. Roer hier (veel) in stukjes gesneden dadels en appel doorheen. Voeg ook wat kaneel toe. Doe de cake voor een half uur in de oven op zo'n 200 graden.



De cake is zoet door de banaan en de dadels waardoor je geen suiker nodig hebt. Als je geen dadels gebruikt kan je er meer banaan door doen en rozijntjes gebruiken. Kokosschaafsel en cacao zijn er ook lekker bij. Of rabarber, maar dan moet je het wel op een manier zoeten.



Groentechips 
Snijd bieten, wortels en aardappels flinterdun, leg ze in een ovenschaal en giet er ruim olijfolie of kokosolie overheen. Stop het in de oven voor een half uur. Roer tussendoor het goed door elkaar om te voorkomen dat het verbrand. Deze is niet zo makkelijk, maar als ze eenmaal crispy zijn is het zo lekker!

Springrolls 
Koop bij een Aziatisch winkeltje, of bij de Jumbo, rijstvellen. Dit zijn ronde vellen die zacht worden als je ze in koud water legt. Snijd komkommer en wortel in lange dunne reepjes. Bak ui met knoflook en paksoi in een pan. Week een vel in water en wanneer deze zacht is leg je het op een bordje. Doe een beetje van de groenten erin en dek het af met wat blaadjes spinazie. Giet er wat sojasaus of ketjap en wat sambal overheen. Rol het geheel dicht. Je kunt kiezen voor kleine pakketjes, door er weinig in te stoppen en goed dicht te rollen. Of om dikke rollen te maken en deze in tweeën te snijden. Je kunt eindeloos variëren met de inhoud, ik stop er meestal gewoon in wat ik in huis heb: bieten, witlof, rijst, andijvie, linzen, etc.

Tot slot kan je nootjes en dadels op tafel zetten: geen werk en toch geliefd.

Qua drankjes heb ik meestal zoiets in huis: thee, sapjes, biologische siroop (gember en vlierbloesem zijn mijn favoriet), biologische wijn (de biologische zijn meestal vegan i.t.t. reguliere wijnen) en Gulpener bier.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Experiment: schone haren zonder shampoo

Vrij leven zonder bh's

Menstruatie: de cup