Iedereen kan sterk zijn


Wat me vaker opvalt bij vrouwen, is een gebrek aan trots en zelfvertrouwen. Alsof een soort denkproces geïnternaliseerd is die constant afvraagt of ze iets wel kunnen en wat andere mensen van ze denken. Regelmatig hoor ik vrouwen zich afvragen of ze wel geschikt zijn voor een functie, hoor ik complimenten relativeren en twijfelen aan hun eigen kunnen. Ik kan me hier echt over opwinden. Want gender is maar een van de miljoenen manieren waarop mensen kunnen verschillen van elkaar. Waarom laten we dat zo’n invloed hebben op ons leven?

Een vrouw maakte een compliment over mijn korte haar, waarna ze vertelde dat ze dat vroeger ook had, maar nu ze meer rimpels heeft ze weer wat langer haar heeft om dat te verbergen. Ook hoor ik van vrouwen dat ze geen kort haar nemen, omdat ze er geen goed hoofd ervoor hebben. Denk je dat mannen zich afvragen of ze een goed hoofd hebben voor hun kapsel?

Ik geloof niet dat vrouwen fysiek minder sterk zijn of minder uitdaging aan kunnen gaan. Fysiek sterker worden kan je ook mentaal sterker maken. Door meer krachttraining te doen, voel ik me een stuk minder geïntimideerd door mannen. En door spannende fysieke uitdagingen aan te gaan ben ik in het algemeen meer gaan durven. Ik durf risico’s nemen zonder alle doemscenario’s voorbij te zien komen. Ik was vroeger de dapperste niet en competitief ben ik ook niet, maar door mijn comfortzone steeds meer te stretchten voel ik me steeds prettiger. Het is een levensstijl die ik heb geïnternaliseerd en die me laat vertrouwen op mijn presteren. Je hoeft niet roekeloos te worden, maar een beetje geloof in jezelf kan je al zoveel meer vrijheid en succes-momentjes geven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo